Wybierając się na wycieczkę statkiem po Kanale Gliwickim nie sądziłem,
że stanie się ona inspiracją głębszego zinteresowania jego historią,
obiektami hydrotechnicznymi. a z czasem żeglugą śródlądową i
turystyką wodną. Chcąc dowiedzieć się czegoś więcej, niż powiedział
przewodnik, poznawałem kanał i jego urządzenia na własną rękę,
spotykając przy okazji szereg osób niegdyś zawodowo
związanych z kanałem, czasami pamiętających jeszcze okres jego budowy .
Nierozłącznie, w dosłownym tego słowa znaczeniu, z Kanałem Gliwickim
związana jest historia starego Kanału Kłodnickiego, którego
wiele materialnych śladów pozostało do dziś. Czas, przyroda
i ludzie zacierają istniejące jeszcze fragmenty. Warto więc zachować je
na zdjęciach, a w opisie przybliżyć tym, których ten temat
zainteresuje.
innymi
skrzyżowaniami cieków wodnych
realizowanymi za pomocą akweduktów. Przepust syfonowy
zbudowany
jest z trzech rur betonowych o przekroju 3 m² i
długości >
czytaj> fotogaleria
ODZIĘKOWANIE
DAWNY KANAŁ
KŁODNICKI
Kanał
Kłodnicki w centrum Gliwic. Po śladzie kanału biegnie dziś Drogowa
Trasa Średnicowa. Ciąg pieszy z czasem zastąpiły konie, a po pierwszej
wojnie światowej, holowniki parowe.
Pokonując
kilka kilometrów z centrum Kędzierzyna możemy dotrzeć do
niezwykle ciekawego miejsca jakim jest przepust syfonowy rzeki Kłodnicy
pod Kanałem Gliwickim, potocznie nazywany syfonem Kłodnicy.
Przyglądając się tej budowli hydrotechnicznej bardzo często,
niesłusznie, kojarzona jest z
KANAŁ GLIWICKI już jest na facebooku
O
żegludze śródlądowej i turystyce wodnej.
Archiwalia i sprawy
bieżące.
Relacje z rejsów, zdjęcia i filmy.
Text and photo copyright (c) 2006 by Janusz Niemczuk except where
clearly indicated
Aktualizacja: maj 2019
e-mail: kanal.gliwicki@gmail.com
<
Žimrovice,
ukryty w lesie, znajduje się niezwykły kanał
nazwany imieniem jego pomysłodawcy i budowniczego. Zbudowany w 1891 r
w pełni wykorzystywany był do 1966, a do dziś
jego wody napędzają turbinę elektrowni wodnej. >>>>>czytaj więcej
Jeden
z podrozdziałów książki inż. Romana Ingardena (1852-1927)
"Rzeki
i kanały żeglowne w byłych trzech zaborach i znaczenie ich gospodarcze
dla Polski" wydanej w Krakowie w 1922 roku poświęcony jest Kłodnicy i
Kanałowi Kłodnickiem czytaj
>>>
Opłaty za fracht i śluzy na
Kanale Kłodnickim. Kto, za co i ile płacił. Jakie były ulgi, a kto z
opłat był zwolniony >>>czytaj
Seria
artykułów tematycznie związanych tylko z Kanałem Kłodnickim
i jego reliktami.
Pokazujemy i opisujemy, czsem już nikłe ślady dawnego kanału zachowane
w terenie. Analiza starych map i porównanie ich ze
współczesnymi pozwala lepiej zrozumieć wzajemne powiązanie
kanału i rzeki Kłodnicy, umiejscowić położenie ówczesnych
kuźni, fryszerek i młynów.
Zapraszamy na facebooka, profil "Inicjatywa
Na Rzecz Ochrony Reliktów Kanału Kłodnickiego"
Zwrócenie uwagi kompetentnych urzędów i
skłonienie ich do podjęcia działań jest konieczne jeśli relikty owe
mają przetrwać.
Ukazała
się pierwsza monografia Kanału Gliwickiego, której autorem
jest dr hab. Miron Urbaniak, historyk, którego
zainteresowania naukowe koncentrują się, między innymi,
wokół zagadnień związanych z historią techniki, historią
architektury oraz ochroną kultury materialnej.
Od
Hradca nad Morawicą ( 6 km od
Opavy) do zapory wodnej w Kružberku rozciąga się
najpiękniejszy odcinek rzeki Morawicy wijącej się w tym
miejscu licznymi meandrami. To miejsce bogate w zamki i pałace jest
częścią Parku Naturalnego Morawicy. W pobliżu niewielkiej
miejscowości
"
Rzeka Murray wraz z jej
dopływem rzeką Darling tworzy największe zlewisko
kontynentu ustralijskiego. Od czasów
kolonizacji, próbowano wykorzystać jej wody do
przewozów. W połowie XIX wieku pojawiły się pierwsze statki
z napędem parowym, co umożliwiło gwałtowny rozwój ....."
Powyższy
cytat jest wstępem do wspaniałej prezentacji zdjęć
statków pływających po tej australijskiej rzece na południu
kontynentu. Każde zdjęcie opatrzone jest opisem statku wraz danymi
technicznymi. W tej chwili są to jednostki dla nas niemal egzotyczne,
ale pamiętać należy, że boczno i tylnokołowce pływały
również po naszych rzekach. Bezpośrednio po II wojnie
stanowiły trzon floty pływającej po Odrze.
>>>>>czytaj i zobacz więcej
Statek
"Silesia",
którego armatorem jest firma "Canal-Trans", już kolejny
sezon zapewnia obsługę rejsów wycieczkowych po Odrze i
Kanale
Gliwickim. O statku, ofercie i trasach rejsów przeczytać
można
na stronie internetowej www.rejsykozle.pl.
Rejsy
ogólnodostępne odbywają się w niedziele i święta z
przystani przy nabrzeżu YC Szwał, Kędzierzyn-Koźle, ul. Wyspa Zobacz
lokalizację przystani oraztrasy i godziny rejsów.
W sprawie rejsów wycieczkowych proszę
kontaktować się przez e-mail
lub
telefonicznie.
REJSY CZAS ZACZĄĆ - 1
MAJ 2015Inauguracyjny
rejs "Silesii" w
sezonie żeglugowym 2015.Przystań YC "Szkwał"-śluza zabytkowa nr I na
Odrze-Port Koźle- śluza Kłodnica-Marina Lasoki-Przystań YC "Szkwał".
Czas rejsu - 3 godziny. Jest to stała trasa rejsów
świątecznych i niedzielnych. www.rejsykozle.pl
Jeden z najpiękniejszych żeglownych szlaków tyrystycznych w
Polsce
STOWARZYSZENIE
MARIN ODRZAŃSKICH
W dniu 12.02.2013 na zebraniu założycielskim w Brzegu powstało
Stowarzyszenie Marin Odrzańskich, zrzeszające porty turystyczne i
przystanie żeglarskie położone na Górnej Odrze
(skanalizowanej) i Kanale Gliwickim. Właściciele i zarządcy marin
postanowili połączyć siły aby skuteczniej wpływać na politykę dotycząca
gospodarowania wodami powierzchniowymi oraz zarządzaniem infrastrukturą
dróg wodnych. Wspólnie łatwiej jest też opracować
atrakcyjną ofertę turystyczną, gwarantującą odpowiedni poziom usług
świadczonych przez zrzeszone w stowarzyszeniu przystanie.
Inauguracyjną imprezą organizowaną przez nowo powstałe Stowarzyszenie
będzie "Flis szlakiem marin Odry skanalizowanej" na trasie Gliwice -
Koźle - Krapkowice - Opole - Brzeg - Oława - Wrocław - Uraz, planowany
w dniach 28.04 - 5.05.2013.
Prezesem Stowarzyszenia Marin Odrzańskich jest Bogdan Balawender -
właściciel mariny "Lasoki" w Kędzierzynie-Koźlu a siedzibą jest Ścinawa
Polska k/Oławy.
TURYSTYKA
WODNA
Odsłonięto
śluzę XVIII
Kanału Kłodnickiego. Można by się cieszyć z jej odsłonięcia gdyby celem
tego działania było przywrócenie jej pierwotnej świetności,
zachowanie i wyeksponowanie, jako zabytku budownictwa
hydrotechnicznego, niewątpliwie wysokiej klasy. Jej los został
przesądzony i w grudniu 2013 roku została wyburzona. Czy
można było
temu zapobiec? Zobacz pozostałe zachowane fragmenty śluz dawnego kanału
<<<<<
czytaj i zobacz
więcej
Możliwość prowadzenia
ciągłej żeglugi, niezależnie od występowania
okresów suszy bądź wzmożonych opadów deszczu,
zapewnić miały dwa zbiorniki wodne: Dzierżno Małe i Dzierżno Duże. Jak
Drama zasiłała swoimi wodami Kanał Gliwicki kiedyś? Układ
jazów umożliwiających podział przepływu wód
Dramy.
Interesujących informacji o kształcie i czasie realizacji zbiornika
Dzierżno Duże dostarcza mało znany niemiecki plan sytuacyjny. <<<<<
czytaj i zobacz
więcej
TUNEL ŻEGLOWNY W STARYCH
JABŁONKACHNa końcu
jeziora, na
końcu Kanału Ostródzko-Elbląskiego jest tunel - jedyny taki
w Polsce, a zatem najdłuższy. Ma 54 metry długości i łączy Szeląg
Wielki z Małym.