Kanał
Gliwicki - informacje podstawowe
Kanał Gliwicki jestsztuczną śródlądową
drogą wodną o III klasie żeglowności. Rozpoczyna się w km
98,1 rzeki Odry, na granicy trzeiego basenu portu Koźle, a kończy się w
porcie Gliwice. Długość kanału wynosi 41,2 km, w tym 600
metrów to basen portowy w Gliwicach. óżnica
poziomów lustra wody między portami Koźle i Gliwice wynosi
43,6 metra. óżnicę tą pozwala pokonać 6 śluz dwukomorowych o
komorach bliźniaczych. Wszystkie komory sluz mają jednakowe wymiary: 12
m szerokości i 72 m długości.
Kolejność śluz liczona od początku kanału
Lp |
Nazwa śluzy |
Położenie [ km kanału] |
Spad [m] |
Zamknięcie dolne |
Zamknięcie górne |
1 |
Kłodnica |
3,63 |
10,40 |
Zasuwa Stoney'a |
Segment |
2 |
Nowa Wieś |
7,80 |
6,20 |
Wrota wsporne |
Wrota wsporne |
3 |
Sławięcice |
15,19 |
6,25 |
Wrota wsporne |
Wrota wsporne |
4 |
Rudziniec |
21,55 |
6,25 |
Wrota wsporne |
Wrota wsporne |
5 |
Dzierżno |
30,89 |
10,30 |
Zasuwa Stoney'a |
Segment |
6 |
Łabędy |
38,51 |
4,2 |
Wrota wsporne |
Wrota wsporne |
Wrota
wsporne
Zasuwa
Stoney'a
Segment
Pierwotna
głębokość 3,5 m, na skutek zamulenia, nie jest obecnie zachowana i waha
się od 1,8 do 2,7 m. Kanał prowadzony jest w częściowo w wykopie,
częściowo w nasypie i ma szerokość mierzoną w lustrze wody od 38 m (w
wykopie) do 41 m (w nasypie). Szerokość przy dnie - 20 m. Z uwagi na
niskie mosty, wysokość jednostki pływającej wraz z ładunkiem, mierzona
od lustra wody, nie może przekraczać 4,00 metra. Prędkość
barek poruszających się po kanale ograniczona jest do 6 km/h.
Obowiązuje bezwzględny zakaz kotwiczenia.
PORTY
PORT GLIWICE,
będący w dyspozycji Śląskiego Centrum Logistyki, obejmuje obszar 47,6
ha i dysponuje magazynami, placami składowymi, bocznicą kolejową,
stacją paliw, pomieszczeniami biurowymi iparkingiem dla
TIRów. Są też dwa baseny portowe. W jednym z nich
do 2012 roku prowadzony był załadunek barek przewozących węgiel do
elektrociepłowni we Wrocławiu Obecnie żaden transport wodny nie odbywa
się. Zlikwidowano część żurawi portowych - obecnie pozostało dwa.
Na dzień dzisiejszy (wrzesień 2015) można powiedzieć, że jest
to raczej nazwa miejsca, niż port sensu stricto.
PORT GLIWICE - JEGO HISTORIA MAŁO ZNANA
>>> czytaj
PORT KOŹLE to
nirgdyś jeden z
największych portów sródlądowych w Europie. Na
początku
lat dziewięćdziesiątych został skomunalizowany. Sporadycznie był
dzierżawiony firmom żeglugowym, a od 2004 roku jest nieużywany i
pozbawiony jest wszelkiej infrastruktury.
W 2014
roku opracowano wielowariantowy projekt zagospodarowania i
przywrócenie historycznego znaczenia portu w międzynarodowym
handlu i transporcie. Gmina znalazła
inwestorów, a rada miasta dała zielone światło
przekształceniom własnosciowym w porcie. Jest więc
nadzieja.
PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA
PORTU >>> czytaj
Text
and photo copyright
(c) 2006 by Janusz Niemczuk except where clearly indicated.
Zalecana rozdzielczość - 1024 x 768.
Aktualizacja: wrzesień 2015
e-mail:
kanal.gliwicki@gmail.com