ŚLUZA
KŁODNICA
PIERWSZA
I NAJWIĘKSZA
Śluza Kłodnica jest największą
z sześciu śluz Kanału Gliwickiego i jedną z dwóch o
zamknięciach
komór w postaci zasuw poruszających się pionowo. Drugą
identyczną, co do zasady działania, jest śluza Dzierżno.
Śluza dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych peronem
wykonanym jako konstrukcja lita kamienno-żelbetowa .
- długość użyteczna komory: L =
71,8 m
- szerokość użyteczna komory: B = 12,0 m
- spad przy normalnym piętrzeniu: H= 10,4 m
- zużycie wody na jedno śluzowanie: V = 9500,0 m³
Ściany komory wyłożone kotwionymi brusami Peine'a.
Zamknięcie głowy
górnej stanowi segment poruszany mechanizmen z
napędem elektrycznym lub awaryjnym ręcznym.
Komora południowa (lewa, patrząc w
dół kanału) po remoncie posiada napęd hydrauliczny.
Trzy maszynownie z silnikami znajdują się: jedna na peronie, dwie
po bokach obu komór. Masa segmentu jest
równoważona przeciwwagą.
SYSTEMY OSZCZĘDZANIA WODY
Przy projektowaniu
budowie kanału i założeniu, że ruch na kanale będzie intensywny,
uwzględniono bardzo ograniczone możliwości zaopatrzenia w wodę. Skutki
ewentualnego braku dostatecznej ilości wody postanowiono zminimalizować
przez umożliwienie przepompowywania wody z poziomu niskiego na wysoki
oraz zastosowanie zasuwy międzykomorowej. Oba te systemy zostały
wprowadzone na wszystkich sześciu śluzach, a różniły się
tylko wielkością i usytuowaniem pomp.
Zasuwy
Stoney'a śluzy Kłodnica są większe (wyższe) niż na śluzie Dzierżno z
uwagi na konieczność uwzględnienia znacznej różnicy
stanów Śr. NW
(srednia niska woda wieloletnia) - 5,40m i WWŻ (najwyższy stan wody
żeglownej) - 6,90m. Na śluzie Dzierżno różnica ta wynosi
zaledwie 0,45m.
Warto wspomnieć, że podczas pamiętnej powodzi w dniu 10.07.1997 r
poziom wody na wodowskazie dolnym wynosił 8,60m.
ZASUWA MIĘDZYKOMOROWA
MASZYNOWNIA I NASTAWNIA
Pobór
wody następował z ujęcia bezpośrednio pod pompą, a następnie była
tłoczona rurociągiem ułożonym w peronie do ujścia po stronie wysokiej
wody. Zastosowano tu jedną pompę o dużej wydajności i była jedyną tak
dużą z wszystkich zastosowanych. Pozostałe śluzy Kanału Gliwickiego
posiadały po jednej lub dwie mniejsze pompy (śluza
Dzierżno).
Przepompowywania wody, po wojnie, praktycznie nie stosowano z wyjątkiem
śluzy Dzierżno gdzie było stosowane w latach 1976-1980.
W czasie gdy budowano kanał i śluzy, zastosowany system
przepompowywania wody był rozwiązaniem nowatorskim, a zachowana
przepompownia wraz z niemal siedemdziesięcioletnim wyposażeniem ma
charakter unikatowy. Warto pomyśleć o jej zachowaniu w niezmienionym
stanie i potraktowanie jako swoistego zabytku techniki.
Zalecana : rozdzielczość
- 1024 x 768, przeglądarka -
Mozilla, Firefox, Opera
Text and photo copyright (c) 2006 by Janusz Niemczuk except where
clearly indicated
Marzec 2008
e-mail: kanal.gliwicki@gmail.com
Charakterystyczny wygląd śluzom w Kłodniccy i
Dzierżnie nadają przeszklone galerie głównych
maszynowni. Zachowały się i nadal pracują oryginalne maszyny z
czasów gdy była budowana. Na ostatnim, górnym
piętrze głównego budynku znajduje się pomieszczenie nastawni
z
pulpitem sterowniczym. Zdecydowana większość maszyn i oprzyrządowania
elektrycznego to oryginały. Tabliczki znamionowe i loga firm są
świadectwem historii przemysłu na Górnym Śląsku.
Zamknięciem
głowy dolnej jest zasuwa Stoney'a - konstrukcja stalowa
nitowana wyposażona w trzy ruchome segmenty służące
opróżnianu komory. Zasuwa o wadze około 80T (w tym 3
segmenty - 12T) równoważona jest dwoma przeciwwagami, i
napędzana jeszcze oryginalnym silnikiem prądu stałego firmy
Siemens-Schuckert zasilanym napięciem 500V o mocy 42kW. W sytuacji
awaryjnej możliwy jest ręczny napęd zasuwy.
POMPOWNIA
Drugim sposobem na ograniczenie zużycia wody
podczas śluzowania miało być połączenie obu komór kanałem
zamykanym zasuwą. Otwieranie i zamykanie zasuwy miało umożliwiać
opróżnienie do połowy pełnej komory, a tym samym napełnienie
w połowie pustej. Przy jednym śluzowaniu tracono by tylko połowę
objętości komory. Kanał łączący znajduje się kilka
metrów przed progiem (patrząc w stronę dolnej zasuwy) na
poziomie dna komory. W celu ułatwienia manewrowania zasuwą była ona
odciążona przeciwwagą, a napęd zapewniał silnik elektryczny znajdujący
się w środkowej maszynowni, razem z napędami zasuwy głowy
górnej. System ten z powodu wad obliczeniowych i
Pomieszczenie pompowni
znajduje się w głównym budynku śluzy (tak samo jest na
śluzie w Łabędach). Choć nieużywane po wojnie, zachowało się
do
dnia
dzisiejszego pełne jej wyposażenie:
- pompa wyprodukowana w Bremie w 1940 r o wydajności 1,5
m³/sek,
wysokości
tłoczenia 12,1 m i prędkości obrotowej 580 obr/min
- silnik pompy firmy Siemens-Schuckert, trójfazowy 380V,
mocy 80 kW
i prędkości obrotowej 1450 obr/min.
- rozdzielnia zasilająca i szafa sterownicza
- ujęcie i odprowadzenie wody
konstrukcyjnych
nigdy nie był w pełni wykorzystany. Parcie słupa wody na
płaską powierzchnię zasuwy
dociskało ją do obudowy bądź od niej odpychało, w
zależności od tego która komora była pełna, a
która pusta. Skutkiem tego zasuwy bądź nie udawało
się podnieść bądź powstawały nieszczelności i przecieki. Wady tej nigdy
nie usunięto. Zasuwa widoczna jest jedynie po całkowitym
opróżnieniu komory z wody np. podczas remontu.
style="position: absolute; z-index: 59; top: 1925px; left: 322px;
height: 1px; width: 361px;"
noshade="noshade">
GÓRA