Od
Kanału Kłodnickiego do
Kanału Gliwickiego
Pisząc
o Kanale Gliwickim należy cofnąć się w czasie i wspomnieć o starym
Kanale
Kłodnickim, którego kluczowa rola w rozwoju przemysłu na
Górnym Śląsku jest niedoceniana i niemal całkowicie
zapomniana.
Kanał, który od początku XIX wieku zapewniał
sprawny i tani transport górnośląskich surowców i
produktów, pod koniec wieku
zaczął tracić na znaczeniu. Rosnące zapotrzebowanie na przewozy
towarów Odrą powodowało wprowadzanie do żeglugi jednostek o
większym tonażu i gabarytach przekraczających parametry Kanału
Kłodnickiego. Konieczność przeładunku towarów z barek
kanałowych na odrzańskie wydłużał czas transportu, zwiększał jego
koszty i niekorzystnie wpływał na końcową cenę produktów. W
roku 1877 inż. Herr przedstawił kompletny projekt modernizacji kanału,
a kolejny powstał w firmie Havestadt & Contag w roku 1887 na
zamówienie Związku Górniczo Hutniczego w
Katowicach. Oba projekty, zbyt ostrożne i mało perspektywiczne, nie
doczekały się realizacji. Po wojnie gdy rozpoczęcie budowy Kanału
Dunaj-Odra-Łaba wydawało się być przesądzone, dyskusja o konieczności
budowy na Górnym Śląsku nowego kanału, realizującego rosnące
potrzeby transportowe, zaowocowała planami wykorzystującymi
najnowocześniejsze osiągnięcia techniki w zakresie budownictwa
hydrotechnicznego. Zapowiedź budowy nowej drogi wodnej była bacznie
obserwowana w Rzeczpospolitej co znalazło wyraz na łamach "Przeglądu
Technicznego" z roku 1919.
" Obecnie
Śląsk Górny rozmachem olbrzymim swych instałacyi
fabrycznych, urządzeniami technicznemi swych warsztatów,
rozgałęzioną siecią swych dróg żelaznych, olbrzymim
kapitałem włożonym w przedsiębiorstwa oraz ułatwionym kredytem
popierającym rozwój miejscowych interesów, ma
olbrzymią przewagę nad naszą pograniczną wytwórczością
rejonu węglowo-metalurgicznego powiatu Będzińskiego.
Połączenie
Gliwic z m. Koźle, t. j . z Odrą drogą wodną według projektu pp.
Hawestadt i Contag lub według innych projektów będzie
niewątpliwie chętnie widziane z drugiej strony granicy państwa, bo
ułatwi całym środkowym Prusom i Saksonii zaprowiantowanie się w węgiel,
żelazo, cement i inne produkty. Przedłużenie jednak tego kanału w
stronę Przemszy-Brynicy-Wisły winno być przez nas energicznie
zwalczane, dopóki nasz przemysł nie stanie na silnych
podstawach i dopóki ciągłem staraniem i opieką nie postawi
się go w warunkach o tyle pomyślnych, iż obecną przewagę Śląska znieść
i zwalczyć potrafi."
Po plebiscycie i zmianie granic na Górnym Śląsku
Katowice,
jako największy okręg przemysłowy, znalazły się po stronie polskiej i
tym samym wzrosło znaczenie Gliwic. Zwolennicy budowy nowego kanału
argumentowali że, 8 kopalń wydobywających 5 mln ton węgla znajduje się
w promieniu kilku kilometrów od kanału. Na konferencji
landów w 1927 r podkreślano, że większy nowy kanał pozwoli
na skuteczne konkurowanie z okręgami na zachodzie Niemiec i jak
wyliczono spowoduje to spadek cen węgla o 5 marek na tonie. Szacowano
że tylko przy budowie kanału pracę znajdzie 7000 ludzi nie licząc
wzrostu zatrudnienia w rozwijającym się przemyśle. Niewątpliwym
argumentem "za" było też znaczenie militarne takiej drogi wodnej. Po
wieloletnich dyskusjach zapadła decyzja o budowie. Kryzys ekonomiczny z
lat 1929-1933 wymusił poczynienie znacznych oszczędności i rezygnację z
budowy efektywnych, lecz znacznie droższych podnośni.
Budowa
kanału
Wstępne,
przygotowawcze prace
rozpoczęły się w 1933 r i przeznaczono na
ten cel 3 mln marek. Przy karczowaniu lasów i oczyszczaniu
trasy
przyszłego kanału zatrudniono 1000 osób. Wyburzono
przeszło
stuletni pałac w Łabędach, 60 budynków i przeniesiono 20
gospodarstw.
Właściwe prace przy budowie kanału rozpoczęto wiosną 1934 r. Prace
wykonywane były przy użyciu łopat z nie wielkim udziałem sprzętu
mechanicznego. Kanał, pod budowę którego kamień węgielny
wmurowano w
obecności Rudolfa Hessa 14 maja 1934 roku, na większości
odcinków
przebiegał równolegle do starego kanału. Tam gdzie koryta
pokrywały
się, konieczne było wyburzenie. starych śluz. Sprowadzono ekipę z
Zabrza która, przy pomocy materiałów wybuchowych
zniwelowała teren. Trasę kanału poprowadzono w wykopie lub nasypie
przez tereny piaszczyste i niestabilne, dlatego też koryto wyłożono
warstwą iłów. Ograniczono w ten
sposób straty wody wynikające z przesiąkania, a dla ochrony
warstwy izolacyjnej wprowadzono bezwzględny zakaz kotwiczenia wszelkim
jednostkom
pływającym. Zakaz ten jest aktualny. Niestabilność
gruntu i powódź były na przestrzeni dwóch lat
(1940÷1941) przyczyną dwóch poważnych katastrof
budowlanych - w Sławięcicach i Dzierżnie.
Pełną zdolność żeglugową uzyskano dopiero w 1941 r choć
oficjalne otwarcie kanału odbyło się 8.12.1939 r. W pobliżu
śluz budowano również schrony przeciwlotnicze. Zachowały się
do dziś, niewykorzystywane, co najwyżej jako podręczny magazynek.
Wraz z budową kanału realizowano inne inwestycje mające ułatwić
transport z i do portu. Budowano autostradę (głównym
inwestorem były koleje niemieckie), w 1939 r doprowadzono do portu
linię kolejową. Do 1942 roku wybudowano szereg mostów, w tym
również kolejowe. Poza nielicznymi wszystkie służą do dziś,
a wraz z powstałymi po wojnie jest ich obecnie 18 (w tym 4 kolejowe).
Na szczególną uwagę zasługuje 'przepust syfonowy dla rzeki
Kłodnicy pod Kanałem Gliwickim' potocznie nazywany syfonem
Kłodnicy. Jest to
jedno z dwóch miejsc w Polsce gdzie "bezkolizyjnie" krzyżują
się dwa cieki
wodne. Kłodnica przepływa około 4 metry pod dnem kanału. Syfon Kłodnicy
znajduje się około 800 metrów
poniżej śluzy nr 2 w
Nowej Wsi. W pobliżu zachowały się przyczółki,
niedokończonego w czasie wojny, mostu w Lenartowicach. Przewidywano że
docelowo na kanale eksploatowane będą jednostki o ładowności 1000 T,
ale nigdy tak duże nie pływały. Obecnie pływają zestawy pchane - barka
500 T + pchacz.
W 1970 r. otwarto Kanał Kędzierzyński długości około 5,6 km, łączący
Kanał Gliwicki z Zakładami Azotowymi w Kędzierzynie-Koźlu. Jeden basen
portowy. Do 1983 r transportowano nim nawozy sztuczne. Obecnie jest
otwarty dla żeglugi, jednak nie wykorzystywany.
Text
and photo copyright
(c) 2006 by Janusz Niemczuk except where clearly indicated.
Zalecana rozdzielczość - 1024 x 768.
Aktualizacja: sierpień 2015
e-mail:
kanal.gliwicki@gmail.com