Pomimo coraz powszechniejszego wykorzystywania wciąż udoskonalanych
śluz nie zrezygnowano całkowicie ze stosowania pochylni. Jak wcześniej
wspomniano z pewnością znajdziemy je w Chinach, a niektóre
źródła każą doszukiwać się ich prymitywnych wersji w
starożytnym Egipcie. W Europie jako najstarszą wymienia się, zbudowaną
w 1200 roku, pochylnię w Spaarndam w pobliżu Haarlem na terenie obecnej
Holandii.
Szczególne osiągnięcia w doskonaleniu pochylni odnotowano w
Anglii. Na ich rozwiązaniach technicznych wzorowano się przy budowie
pochylni Kanału Kłodnickiego, a dokładnie jego odcinka łączącego
Gliwice z kopalnią Królowa Luiza w Zabrzu, które
powstały w pierwszych latach XIX wieku. Liczne pochylnie były cechą
charakterystyczną oddanego do eksploatacji w 1831 roku w USA, łączącego
Newark z Phillipsburgiem i przedłużonego następnie do New Jersey,
Kanału Morris. Został on ostatecznie zamknięty w 1929 roku i w
znacznej
części przestał fizycznie istnieć. Nieco później bo w 1844
roku rozpoczęto budowę Kanału Elbląskiego z zachowanymi do dziś i
funkcjonującymi pochylniami.
W
odróżnieniu od Kanału Morris, Kanał Elbląski wraz z
pochylniami jest nadal eksploatowany. Unikalne rozwiązania techniczne
budowli hydrotechnicznych, a także urządzeń mechanicznych wspomnianych
obu kanałów, są dziś zabytkami budownictwa hydrotechnicznego
światowej klasy.
Budowy wyżej wspomnianych pochylni, z uwagi na sposób w jaki
przemieszczano łodzie zwanych "pochylniami o suchym grzbiecie", z
czasem zaniechano. Zastąpiono je pochylniami na których
wózek zaopatrzony w zamykaną wannę mógł przewozić
łódź wraz z wodą. Pierwsza taka powstała w roku 1839 w
pobliżu Glasgow i mogła przenosić jednostki o ładowności 50 ton.
Pochylnie tego typu istnieją i pełnią swoją rolę do dziś jak
choćby pochylnie:
Ronquieres w Belgii lub
St Louis-Arzviller we Francji,
gdzie zastąpiono nią wcześniej istniejące 17 śluz.
Pochylnie nie rozpowszechniły się w stopniu porównywalnym do
śluz, a jednym z powodów było zapewne pojawienie się jeszcze
innych budowli hydrotechnicznych umożliwiających pokonywanie jeszcze
większych różnic poziomów wody.
PODNOŚNIE (ang. boat lift)
Zadaniem podnośni statków jest pionowe przeniesienie wanny z
wodą i statkiem z niskiego na wysoki poziom wody lub odwrotnie. Zgodnie
z prawem Archimedesa ciężar wanny jest stały bez względu na to czy jest
napełniona tylko wodą, czy znajduje się w niej woda i statek. Wystarczy
zrównoważyć ciężar wanny, aby stosunkowo niewielka siła
pokonująca siły tarcia wprawiła cały układ w ruch. Pomysłodawcą i
projektantem pierwszych podnośni był James Anderson, który
swój projekt opublikował w Edynburgu w roku 1794. Pierwsze,
niezbyt udane próby podnośni odbyły się w Tardebigge w
Anglii. W pełni funkcjonalnych 7 podnośni zbudowano w latach 1834-1867
na kanale Grand Western, również w Anglii. Przenosiły one
jednostki o nośności 8 ton. W roku 1875 oddano do użytku podnośnię
Anderton w pobliżu Northwich. Podczas budowy Kanału Centralnego w
Belgii zastosowanie podnośni pozwoliło pokonać spad wody wynoszący 64 m
na odcinku 7 km. Zbudowano tam 4 podnośnie, a pierwsza z nich w
Louviere wg projektu Edwina Clarka, została oddana do eksploatacji w
1888 roku.
Można by wymienić jeszcze wiele
podnośni, które oddawane były do użytku co kilka lat na
różnych kanałach. Wiele z nich pracuje do dziś,
niektóre, odrestaurowane, zachowane są jako zabytki techniki
jak np podnośnia Henrichenburg - Waltrop w Niemczech, która
rozpoczęła pracę w roku 1899. Do
końca XIX wieku zbudowanych zostało 31 podnośni.
Początek XX wieku zaznaczył się
intensyfikacją prac projektowych i ustawodawczych związanych z planami
budowy kanału Dunaj-Odra-Łaba.
W 1903 roku ogłoszono międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie
urządzeń umożliwiających pokonanie dużych różnic
poziomów wody, jakie występowały na przewidywanej trasie
kanału. Najwyższą ocenę uzyskał projekt pochylni, a drugą nagrodę
uzyskał projekt podnośni obrotowej, która do konkursu
została zgłoszona, jako „projekt Hindengurg„. Choć
do budowy kanału nie doszło, zastosowanie wspomnianej podnośni
obrotowej rozważała firma MAN przy budowie innego kanału - Hawela-Odra,
a konkretnie w Niederfinow. Ostatecznie zdecydowano się na układ 4
śluz, które w roku 1934 zastąpiono podnośnią, dziś już
zabytkową.
Projekt podnośni obrotowej
Niemal 100 lat po ukazaniu się „projektu
Hindenburg” zbudowana została podnośnia obrotowa Falkirk
Wheel, której projekt powstał w brytyjskiej firmie Butterley
Engineering.
Patrząc na
animację, porównującą stary projekt
z nowoczesną podnośnią, nasuwa się myśl, że Falkirk Wheel jest
rozwinięciem idei projektu z przed 100 lat.
Warto
jeszcze wspomnieć, że najnowsza podnośnia, oddana do użytku w
2016 roku przy Tamie Trzech Przełomów, pokonuje
różnicę poziomów wody przekraczającą 100
metrów.