W 1916 r. zasypano ostatecznie cały odcinek kanału od Huty Gliwickiej
do Zabrza. Wody z Królewskiej Sztolni Dziedzicznej,
odwadniającej kopalnię „Królowa Luiza” i
„Król”, przekopem skierowano do rzeki
Bytomki.
W latach 20. XX w. coraz częściej
dyskutowano o możliwościach przebudowy Kanału Kłodnickiego, lecz
ostatecznie władze podjęły w 1933 r. decyzję o budowie nowego Kanału
Gliwickiego o zupełnie odmiennych parametrach technicznych. Ze względu
na to, iż przebieg nowego kanału fragmentami pokrywał się z trasą
starego w trakcie prac prowadzonych do 1941 r. zasypano znaczne odcinki
koryta Kanału Kłodnickiego
W latach 20. XX w. coraz częściej
dyskutowano o możliwościach przebudowy Kanału Kłodnickiego, lecz
ostatecznie władze podjęły w 1933 r. decyzję o budowie nowego Kanału
Gliwickiego o zupełnie odmiennych parametrach technicznych. Ze względu
na to, iż przebieg nowego kanału fragmentami pokrywał się z trasą
starego w trakcie prac prowadzonych do 1941 r. zasypano znaczne odcinki
koryta Kanału Kłodnickiego.
W kilku miejscach pozostały do dzisiaj
relikty starego kanału, jak np. śluza komorowa przy ujściu kanału do
Odry śluza i wykop po kanale w dzielnicy Kłodnica (pomiędzy
Koźlem a Kędzierzynem). Ten ostatni odcinek otacza prawie nienaruszony
szpaler drzew na obu brzegach, wytyczający drogę holowniczą dla
ciągnących niegdyś barki burłaków lub zaprzęgów
konnych. Fragmentarycznie zachowały się odcięte Kanałem Gliwickim
odcinki starego kanału pod Lenartowicami oraz między Blachownią Śląską
a Sławięcicami, także pod Ujazdem i w Taciszowie.
Po zbudowaniu w 1936 r. nowego portu na
kanale Gliwickim w Łabędach zasypano koryto Kanału Kłodnickiego
przecinające śródmieście Gliwic. Pozostawiono jedynie
biegnącą w jego linii kolej wąskotorową. Do dzisiaj przebieg zasypanego
Kanału Kłodnickiego jest czytelny, na długości ok. 6 km zachowało się
duże podłużne zagłębienie terenu, obsadzone drzewami, ciągnące się
pomiędzy dawną hutą gliwicką (dzisiaj GZUT) a Fabryką Lin i Drutu.
Zachowały się również dawne mosty nad kanałem na
głównych ulicach miasta. Pozostałości górnego
kanału sztolniowego na odcinku od GZUT do Zabrza są mniej czytelne,
ponieważ ten odcinek był zasypany już w 1916 r. W Zabrzu wzdłuż ulicy
Góra Św. Anny znajduje się skwer wyznaczający dawny przebieg
kanału, również wzdłuż północnej granicy parku
im. Poległych Bohaterów znajduje się dobrze zachowane
obwałowanie ziemne kanału. Niestety, w 1953 r. rozebrano relikty
murowanego wylotu Królewskiej Sztolni Dziedzicznej,
które znajdowały się w Zabrzu. W Zabrzu-Maciejowie
i w Gliwicach-Sośnicy pozostają widoczne resztki wałów
ziemnych po kanale, poprzerywane skanalizowaną rzeką Bytomką i kilkoma
schodzącymi się tutaj liniami kolejowymi
POSTULATY
KONSERWATORSKIE
Ze względu na wyjątkową rolę, jaką
spełniał Kanał Kłodnicki dla rozwoju przemysłowego Gliwic i tej części
Górnego Śląska, przez który przebiegał,
należałoby szeroko popularyzować historię budowy i funkcjonowania
kanału, podkreślając przy tym oryginalność stosowanych tutaj rozwiązań
hydrotechnicznych.
Miejscowe plany zagospodarowania
przestrzennego, szczególnie
miasta Gliwic, uczytelniać winny dawny przebieg kanału w przestrzeni
miejskiej, kanał bowiem był elementem o wyjątkowym znaczeniu dla
kształtowania się krajobrazu kulturowego.
W linii przebiegu kanału na obszarze
Gliwic zaprojektować należy i
urządzić tereny zielone - rekreacyjne, kontynuując prace podjęte w tym
kierunku już przed II wojną światową, kształtując obszar parkowy
wokół czytelnego w części, zasypanego koryta kanału w
śródmieściu miasta. Wzdłuż dawnej trasy technicznej kanału
urządzić należałoby promenadę, łączącą relikty kanału i wprowadzającą w
dzieje tej budowli i jej technicznych osobliwości, oznaczając np.
lokalizację dawnych mostów, portów
przeładunkowych, pochylni, etc.
Projektowana w planie ogólnym
miasta, wzdłuż dawnego
przebiegu kanału, średnicowa trasa drogowa (o funkcji tranzytowej)
wydaje się rozwiązaniem chybionym. Analizując plan zagospodarowania
przestrzennego miasta oraz obecny stopień zainwestowania, można
stwierdzić, że istnieje jeszcze szansa na korektę planu i stworzenie
zielonego ciągu parkowego, realną ochronę dziedzictwa cywilizacyjnego
kanału.
Naprzeciw huty, w miejscu funkcjonowania
dawnej pochylni, urządzono
korty tenisowe. Przydanie temu obszarowi funkcji rekreacyjnej jest
dobrym sposobem ochrony krajobrazu cywilizacyjnego strefy dawnego
kanału – szeroki pas wolnego terenu znaczący przebieg kanału
świetnie się do realizacji takich programów nadaje. Kanał
obsadzany był drzewami, które pozostały, a ubytek
drzewostanu winien być sukcesywnie uzupełniany.
W miejscu, gdzie istniała pochylnia,
należałoby umieścić tablicę
informacyjną z odpowiednimi prostymi rysunkami poglądowymi,
ujawniającymi konstrukcję i zasadę funkcjonowania pochylni. Jest to też
istotne o tyle, że miejsce to bezpośrednio przylega do terenu
Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i Muzeum
Odlewnictwa Artystycznego, które zorganizowano w dawnych
halach produkcyjnych gliwickiej Huty Królewskiej.
W bardzo złym stanie technicznym
pozostają relikty kanału znajdujące
się w Koźlu. Pozostałości śluzy komorowej są co prawda wpisane do
rejestru zabytków, lecz nie przeszkadza to stale
postępującej dewastacji i brakowi jakichkolwiek inicjatyw na rzecz ich
aktywnej ochrony. Resztki wrót, które odnajdujemy
na dnie komory śluzowej, bezwzględnie winny być zrekonstruowane. Przy
śluzie, jak również przy innych reliktach kanału, powinny
być ustawione tablice informujące o zabytku techniki, jakim był Kanał
Kłodnicki. Relikty kanału łączyć winien szlak turystyczny,
którego kształt i formy zagospodarowania terenu ujawniałyby
walory historyczno-techniczne Kanału Kłodnickiego, stanowiąc przy tym
oryginalną formę promocji miasta i regionu. Opracować należy koncepcję
takiego szlaku i ekspozycji reliktów Kanału Kłodnickiego na
obszarze od Zabrza, przez Gliwice - do Koźla.
Bibliografia:
H.
Christoph, John Baildon - biografia, Katowice 1996.
M. Clarke, Chronological tabel -
incline
planes and boatlifts in XIX century, Accrington
1996.
P.
Greiner, Plany techniczne i mapy górnicze Johna
Baildona, Sobótka 1986.
S.
Januszewski, Studium historyczno-konserwatorskie Kanału
Elbląskiego, w:
Sprawozdania Biura
Studiów
i Dokumentacji Zabytków Techniki, Wrocław 1995
J.
Jaros, Tajemnice górnośląskich koncernów,
Katowice 1988.
M.
Matakiewicz, Żegluga śródziemna i budowa
dróg wodnych, Lwów 1930.
F.
Maurer, Urbanistyka - czas wielkich przemian, w: Historia
Gliwic,
praca zbiorowa, Gliwice 1995.
M. Myśka,
John Baildon-hutnik szkocki a początek rewolucji przemysłowej
na Śląsku i w
krajach
Czeskich,
„Sobótka” 1983.
Der
Oberschlesische Wanderer, nr 357 z 1939 r. - opis kanału
Kłodnickiego według
opublikowanych w 1824 r. w Opolu „Listów oficera
austryjackiego o Śląsku”.
J.
Schmidt, Dzieje Kanału Kłodnickiego,
„Rocznik Muzeum w Gliwicach”, t.
IV, 1990.
J.
Schmidt, K. Bednarski, John Baildon-. biografia,
„Zeszyty gliwickie”,
Gliwice 1992.
D. Tew, History of incline planes
and liftboats for canals, Gloucester
1984.
M. Watson, Iron industry in Scotland
after
and before John Baildon emigration, w: Historic
Scotland, Edinburgh
1996.
A. Woźniakowska,
Studium Historyczno-Konserwatorskie GZUT, Gliwice
1991.
A.
Zbiegieni, 200 lat tradycji Huty Gliwickiej, w: Rewitalizacja
zabytków Techniki, ODZ,Warszawa 1995.
Ochrona i Konserwacja
Zabytków
Warszawa 1998, nr 8
Biuletyn Ośrodka Ochrony
Zbiorów Publicznych
Ministerstwa Kultury i Sztuki
POCHYLNIE
KANAŁU KŁODNICKIEGO
Artur
Zbiegieni
Ośrodek
Dokumentacji
Zabytków, Warszawa
* * * * *